.
Ośrodek  Przetwarzania  Informacji  –  Państwowy  Instytut  Badawczy
Fundusze Europejskie –
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko

Sprzęt i nowe idee

Doktor Czy wspomina pewnego wandala
(i żałuje, że technologia spóźniła się o parę lat)

Gdzie nas zaniosło?

Jego podniecenie jest odwrotnie proporcjonalne do odległości, która dzieli nas od tego osłoniętego kolumnadą drzew masywnego budynku. Z zewnątrz, choć zadbany, obiekt wygląda na leciwy. O tym, jaki jest naprawdę, przekonujemy się dopiero wchodząc do środka: nowoczesne sale wykładowe, pracownie, sprzęt. Wydział Informatyki Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie łączy z zamierzchłą przeszłością tylko tradycyjna architektura jego siedziby.

Jak to było?

– Gdziekolwiek się wybierasz, sprawdź wcześniej, czego się spodziewać – rzuca, w pośpiechu forsując główne drzwi. – Ja przychodzę tu obejrzeć pewną machinę. Ty pewnie będziesz się plątał, co?
Zaraz zaprotestuję: wiem przecież, co się tu ostatnio działo. W ciągu paru minionych lat na zmianę modelu kształcenia studentów wydano majątek. Tradycyjna nauka programowania pozostanie, poznawanie aplikacji i budowania sztucznej inteligencji też – ale będzie też coś nowego: cała ta wiedza będzie serwowana tak, by po studiach łatwiej było zdobyć dobrą pracę. Najnowszy sprzęt w pracowniach i laboratoriach kupiono po to, by uczący się tu ludzie eksperymentowali, kreowali nowe idee…
I gdy tę ciętą ripostę mam już ładnie poukładaną, zauważam, że jestem sam.

Co przegapił Doktor Czy?

Odwiedzam kolejne sale: po moim towarzyszu ani śladu, więc pewnie nawet do nich nie zajrzał. Nowoczesnej kamery termowizyjnej nawet nie powąchał, nie miał też okazji sprawdzić, co potrafią system rejestracji sygnałów dźwiękowych, USG czy EKG, umieszczone w pracowni informatyki medycznej. Laboratorium internetowych systemów inżynierii finansowej i porządnie zaopatrzona tutejsza biblioteka również pozostaną mu obce.
A pracownia robotyki i cyfrowych układów sterowania? I tam go nie widzieli – choć raczej powinni, bo dzięki niej studenci opracowują autorskie algorytmy sterowania, a o algorytmach Doktor Czy potrafi rozwodzić się godzinami.

Jak to działa?

Powinienem się tego spodziewać: kontempluje System Automatycznego Rozpoznawania Tablic Rejestracyjnych, chlubę Wydziału Informatyki. System jest wyposażony w specjalistyczne kamery ALPR, które pozwalają automatycznie rozpoznawać tablice, a jego możliwości może poznawać każdy student, nie ruszając się ze swego stanowiska. Każdy może też tworzyć i testować własne rozwiązania, które wiążą się z rejestracją tablic czy w ogóle obserwowaniem ruchu drogowego (nagrywać sekwencje wideo, robić zdjęcia pojazdów samochodowych), z optyczną analizą ruchu, detekcją i rozpoznawaniem tablic rejestracyjnych, analizą natężenia ruchu, identyfikacją pojazdów czy określaniem za pomocą czterech kamer średniej prędkości i czasu przejazdu.
– Parę lat temu jeden drogowy wandal na motocyklu urwał mi lusterko w aucie – niespodziewanie wyznaje Czy. – W środku miasta! Tyle że zanim się zorientowałem, już go nie było. Gdyby wtedy działało tam coś takiego, oszczędziłbym sobie trochę grosza. No i nerwów zszarganych nikt mi już nie zwróci.
Na szczęście szybko przechodzi od gorzkich żalów do rzeczowego opisu: informacje zebrane przez kamery trafiają do serwera systemu ALPR i są zapisywane oraz archiwizowane w komputerze. A dzięki wykorzystaniu interfejsu WWW, poprzez aplikacje użytkownika, dane te mogą być udostępniane na stanowisku studenta.

Co my tu mamy, czyli konkrety:

  • infrastruktura sieciowa służąca m.in. celom dydaktycznym (10GB Ethernet, rozwiązania SAN klasy FC o szybkościach 8Gb/s),
  • zaplecze sprzętowe wykorzystujące technologię BLADE (nadmiarowość i bezawaryjność),
  • macierz gridowa typu XIV z maksymalnym wyposażeniem sprzętowym i funkcjonalnym (w chwili instalacji była jedyną w Polsce i jedną z pięciu w Europie),
  • system ALPR,
  • kamera termowizyjna wykorzystywana w dydaktyce,
  • pracownia informatyki medycznej,
  • pracownia robotyki i cyfrowych układów sterowania.

Pozostałe opowieści znajdują się w publikacji "59 twarzy doktora Czy, czyli podróże do raju nauki" autorstwa Roberta Siewiorka.


Tytuł projektu: Wyposażenie realizowanego budynku dydaktycznego Wydziału Informatyki i Biblioteka Główna Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie

Data rozpoczęcia projektu: 2009-05-25

Data zakończenia projektu: 2013-03-31

Beneficjent: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wartość dofinansowania w PLN: 17 998 698,00

Kontakt: Aneta Winnicka, tel. +48 91 449 48 85, e-mail: Aneta.Winnicka@zut.edu.pl

 
powrót
 
 
Newsletter: 

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies.