Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies.

Zamknij informację o cookies
.

Ośrodek  Przetwarzania  Informacji  –  Państwowy  Instytut  Badawczy

Fundusze Europejskie –
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko

Farmacja i pierogi

Doktor Czy traci motywację

(na szczęście na krótko)

 

Gdzie nas zaniosło?

– Nie chce mi się – oświadczył Czy, gdy zabierałem się do porannej toalety. – To wszystko już było: przebudowy, modernizacje, infrastruktury, mury i rury…

W takich chwilach musiałem być szczególnie przebiegły; naciski tylko pogorszyłyby sytuację.

– Ho ho! Widzę, że kolega jest z gatunku tych znudzonych hrabiów, co to widzieli już wszystko: i babę z brodą, i słonia ze łbem konia.

– Nie kpij, to poważne. Tracę motywację.

– Okey, w takim razie leż tu sobie i przeżywaj. Wrócę za parę godzin, po drodze wstąpię tylko na pierogi.

– Hy?

– No tak. Znam tu taką małą pierogarnię, podobno najlepsza we Wrocławiu.

– Skwarki dają z bekonu czy ze słoniny?

– No jak ze słoniny? Przecież mówię, że to najlepsza pierogarnia!

– Pięć minut. Daj mi pięć minut…

 

Jak to było?

Po drodze głowiłem się, czy mam powody do niepokoju: faceta, który entuzjazmem dla nauki zgasiłby samego Einsteina, muszę wywlekać na uczelnię podstępem.

Tymczasem on się rozkręcał: – Wezmę z półtorej porcji.

Na szczęście droga na Borowską zeszła nam szybko, a rozmowa z doktorem Arturem Owczarkiem ze Zintegrowanego Centrum Edukacji i Innowacji Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu odwróciła uwagę doktora Czy od węglowodanów ze smalcem.

W ramach projektu wzniesiono dla Wydziału Farmaceutycznego trzy budynki, w których uczy się na dwóch kierunkach: Farmacji i Analityce Medycznej. Oprócz Mikrobiologii Farmaceutycznej i Parazytologii, która jest całkiem nową jednostką w Centrum, powstały też dwie nowe pracownie: Wstępnych Testów Aktywności Biologicznej Gromadzenia Materiału Biologicznego i Pracownia Analizy Strukturalnej. Obie po zęby uzbrojone w najnowszy sprzęt.

– Poza chemią, biologią czy farmakologią, uczymy tu też studentów technologii postaci leku – czyli wytwarzania go nie tylko w aptece, ale i przemysłowo – zaznacza nasz gospodarz. – Ale żeby farmaceuta był technologiem postaci leku, musi umieć obsługiwać nowoczesne i drogie urządzenia, np. tabletkarkę rotacyjną, która wytwarza tabletki z granulatu.

Patrząc na nową tabletkarkę – niedużą szklaną gablotę z błyszczącym stalowym wałem w środku – dowiadujemy się, że projektowanie tabletki to wielka sztuka. Bo od stopnia skompresowania w niej substancji itp. zależy, jak będzie uwalniany lek, jak szybko pojawi się efekt terapeutyczny i czy będzie to efekt krótki i szybki, czy przedłużony.

A oto aparat do badania dostępności farmaceutycznej. Pozwala stwierdzić, jak substancja lecznicza będzie się uwalniała z danej postaci leku (tabletki, żelu, płynu).

Kawałek dalej czyha na nas fluidyzator.

– Tu jest ten granulat, który chcemy powlekać, tu jest dysza natryskowa, do dołu jest tłoczone powietrze, w tej warstwie następuje ruch tego złoża – i powlekanie z jednoczesnym suszeniem – wyjaśnia dr Owczarek.

Moja wyobraźnia wchodzi w stan hipertofii.

 

Co przegapił Doktor Czy?

Doktor Owczarek prowadzi mnie do wirtualnej apteki (wygląda jak normalna), w której uczy się przyszłych farmaceutów obchodzenia się z pacjentami i rozwiązywania problemów lekowych.

– Problem lekowy? Jak nie ma leku w aptece? – pyta mój chłopski rozum.

– Nie. To sytuacja, w której lekarz przepisuje jakiś lek, ale pacjent nie zauważa poprawy po jego zażywaniu. Albo zauważa jakieś niepożądane działania. Farmaceuta powinien umieć dociec, z czego to wynika, umieć przeprowadzić wywiad z pacjentem i mu poradzić. Odgrywamy tu ze studentami różne scenki.

 

Jak to działa?

Na pierwszy rzut oka szału nie ma: dwa niepozorne, złączone ze sobą pudła z nierdzewki, z lejkiem i wbudowanym monitorem. Gdy Czy ogląda Hot-Melt Extrusion – aparat do granulowania na gorąco, czyli stapiania mieszaniny substancji w formie proszków – ja, żeby nie wyjść na oszusta, ukradkiem szukam w smartfonie jakiejś pierogarni.

– Czegoś takiego nie ma w żadnej polskiej uczelni – nie kryje dumy dr Owczarek. – Tutaj przetapia się mieszaninę, podgrzewając ją do 150-170, a czasem i więcej stopni –  na takie nitki, jak makaron do spaghetti. Na koniec przetopiony produkt jest rozdrabniany na granulat.

Godzinę później doktor Czy objada się zatopionym w tłuszczu ciastem z mięsem i grzybami. Nie zapomina mi wytknąć, że skwarki są ze zwykłej słoniny.

 

Co my tu mamy, czyli konkrety:

- trzy nowe budynki dydaktyczno-naukowe,

- kilkadziesiąt laboratoriów i pracowni,

- nowoczesny sprzęt (spektrofotometry, chromatografy cieczowe, aparaty do badania dostępności farmaceutycznej, cytometr przepływowy, sekwensery aminokwasów, zaawansowane mikroskopy itp.),

- System Eduroam dający dostęp do internetu i baz naukowych studentom i pracownikom Wydziału.

 

ABC projektu

Tytuł: Budowa i wyposażenie Zintegrowanego Centrum Edukacji i Innowacji Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu

Data rozpoczęcia: 2007-10-01

Data zakończenia: 2015-06-30

Beneficjent: Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu

Wartość dofinansowania w PLN: 93 543 857,27

Strona projektu: http://www.projekty.am.wroc.pl/content/view/4543/591

Kontakt: dr Artur Owczarek, tel. 509 952 300, e-mail: artur.owczarek@umed.wroc.pl


Tytuł projektu: Budowa i wyposażenie Zintegrowanego Centrum Edukacji i Innowacji Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu

Beneficjent: Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu

 
powrót
 

Galeria:


  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie: